Convingerile iraționale și anxietatea

Sunt elev în clasa A 12-a sau a opta, urmează să susțin examenul de bacalaureat, respectiv evaluare națională. Trăiesc momente de maximă anxietate, capacitatea de concentrare mi-a scăzut simțitor, nu mai am poftă de mâncare, nu mai reușesc să mă odihnesc, stau cu cărțile și caietele în față, fără a  învăța mare lucru, realizez că pierd timp pretios, dar nu pot nicicum să mă mobilizez, din cauza anxietății pe care o trăiesc. Ce este foarte important să înțelegi tu, ca viitor susținător al examenului de bacalaureat, respectiv de evaluare națională, examene extrem de importante pentru viitorul tău, este că aceste emoții pe care tu le trăiești și  comportamentele dezadaptative, sunt o consecință a convingerilor iraționale pe care le ai, legat de aceste examene.

Ca să identifici aceste convingeri este foarte important să cauți printre gândurile tale, următoarele afirmații, sau unele asemănătoare: „Trebuie neapărat să iau o notă mare pentru a intra la profilul pe care îl doresc”,  Ar fi îngrozitor să nu intru acolo unde îmi doresc, ar fi o catastrofă”,  „Nu aș putea suporta să nu obțin o notă mare și să intru unde vreau eu”, „Dacă nu reușesc să obțin rezultatul pe care eu îl doresc, sunt un om rău, lipsit de valoare”,  „Viața nu are niciun sens”. Dacă identifici printre gândurile, tale una dintre aceste afirmații, va trebui să te oprești asupra ei și să încerci să vezi dacă este adevărat, dacă are temei real, logică, sau dacă te ajută în vreun fel. In situația dată, poți să îți adresezi următoarele întrebări:” Încotro mă duce păstrarea acestei convingeri, este folositoare sau nu mă ajută deloc?”, „Unde este dovada care îmi susține convingerea irațională?”, „Este într-adevăr îngrozitor, chiar nu aș putea suporta să obțin un rezultat contrar așteptărilor?”,  „Chiar aș fi un om bun de nimic dacă nu aș intra la profilul pe care eu îl doresc?”, ” Este logic să gândesc că eu trebuie neapărat să obțin rezultatul pe care mi l-am propus?” În urma analizei pe care o faci, asupra convingerilor iraționale, vei reuși să îți îmbunătățești starea, convingerile iraționale se transformă în unele raționale, folositoare, funcționale și anume: „Aș prefera să iau o notă bună și să intru la profilul pe care îl doresc, dar pot să accept faptul că există șanse ca acest lucru să nu se întâmple”, ” Va fi într-devăr rău și regretabil să nu obțin rezultatul dorit,  dar o să mă pot bucura de alte lucruri din viața mea”,  Nu mi-ar plăcea să nu intru la profilul la care mi-am propus, dar aș putea să suport asta și în ciuda tristeții pe care aș resimți o, aș accepta situația și mi-aș reveni după un timp”,  „Dacă voi avea un eșec la acest examen, în continuare mă voi vedea un om capabil și o ființă umană supusă greșelilor”, „Deoarece m-am pregătit temeinic, șansele ca eu să nu iau notă bună, sunt infime”.  Emoțiile nesănătoase pe care înainte de a dezbate convingerile iraționale, le simțeai, se transformă în unele funcționale: preocupare, anxietate sănătoasă, care te ajută să te mobilizezi și să profiți la maxim de timpul rămas, pentru a consolida cât mai bine cunoștințele dobândite până în acest moment.  Vei reveni la comportamente sănătoase și anume acela de a lucra, de a exersa, de a vorbi cu prietenii și cu colegii, de a socializa, de a face exerciții fizice, de a acorda atenție alimentației și orelor de odihnă. Eu sper că am fost cât se poate de clară cu acest exemplu. Dacă nu vă descurcați cu disputarea convingerilor iraționale, vă stau, cu drag,  la dispoziție. Servicii de consiliere gratuite, pentru elevii din clasele a-VIII-a și a -XII-a, prin intermediul Asociației „Vreau să trăiesc liber”. Multă baftă!

Comments are closed.