Cum ne „păcălim” subconștientul?

N-am mai scris demult. De câteva zile mă gândesc. Pentru cine scriu de fapt? In primul rând pentru mine, e un mod de a-mi clarifica lucrurile și de a mă încărca sau descărca, nici nu știu. Oamenii zic că acționează uneori pentru alții, dar tot pentru ei o fac. Vor să simtă ceva, nici ei nu știu ce, dar vor să simtă. Nu e de ajuns că alții se bucură, ei vor bucuria lor. Cum o obțin? Cred că fiecare știm când ne e bine, după felul în care ne comportăm. Eu de exemplu cânt. Mi se întâmplă să nici nu realizez că mi-e bine, până în momentul în care mă surprind fredonând o melodie. Atunci mă opresc și mă întreb ce m-a determinat să fac asta.

E simplu când marile plăceri ale vieții sunt suficiente pentru ca tu  să cânți: o mâncare bună, dragostea cuiva, dansul, muzica, o carte. Dar când acestea nu sunt de ajuns, începe lupta. Lupta pentru a descoperi ce te împlinește, pentru a obține acel lucru și pentru a o lua apoi de la capăt.

Există oameni care fac multe și alții care se întreabă cum e posibil. Lucrurile sunt simple, când începi ceva nou ai nevoie de  multă energie pentru a acționa, apoi comportamentele devin un fel de automatisme și consumul e mult mai mic, de aceea poți foarte bine să începi altceva. Multe dintre acțiunile de zi cu zi nici nu realizăm că le facem, nu e nevoie să ne gândim la ele, și nici nu ne consumă prea mult din energie, motiv pentru care  trebuie să fim implicați și să facem în permanență lucruri noi. Altfel energia neconsumată în acțiuni eficiente și benefice se va consuma în acte de violență, in vicii, în comportamente care ne vor face să ne simțim neplăcut la un momentdat.

Am descoperit de curând o strategie, WOOP (Wish, Outcome, Obstacle, Plan),  dezvoltată după 20 de ani de cercetări în domeniul psihologiei pozitive, de către Gabriele Oettingen, care are la bază tehnica contrastării mentale. Cel care ne încurcă în atingerea obiectivelor este subconștientul. El are un orizont restrâns, acționează pe baza emoțiilor, dorințelor, obiceiurilor. El vrea să fii bogat, fericit, sănătos, dar nu înțelege de ce tu trebuie să consumi energie pentru asta. El vrea să ai fesierii tari, dar nu înțelege de ce trebuie să alergi. Contrastarea mentală îl ajută însă să priceapă și atunci te va lăsa să îți faci treaba. Prin vizualizare mentală, se leagă promisiunea de recompensă viitoare, de obstacolelele care trebuie depășite. Această idee a fost redusă la anumite schimbări concrete în creier. Contrastarea  mentală, atunci cand este combinată cu așteptări mari de succes duce la o mai mare conexiune neuronală între obstacol și recompensa viitoare. Astfel, alergatul devine mai puternic asociat cu sănătatea. Strategia WOOP le este extrem de utilă celor care se simt blocați și nu știu ce să facă. Aveți de parcurs 4 etape:

  1. Identificarea dorinței. Care este dorința ta? Identifică o dorință puternică de-a ta, care poate fi realizată cu eforturi rezonabile, in 4 săptămâni, de exemplu.
  2. Identifică care va fi cel mai plăcut aspect, în cazul în care dorința se împlinește, ce te va face să te simți cel mai bine. Imaginează-ți cum va fi atunci.
  3. Care este principalul obstacol, care ține de tine? Identifică ce te împiedică să îți realizezi dorința, ar putea fi o emoție, o credință irațională sau un obicei prost. Gândește-te bine și odată identificat obstacolul, analizează-l câteva minute, vizualizându-l.
  4. Ce se poate face pentru a depăși obstacolul? Fă un plan în acest sens.                                                                          Hai să luăm un exemplu concret.

Dorința: Eu vreau să alerg în fiecare zi, timp de o lună, începând de astăzi.

Cel mai plăcut aspect legat de asta: Port blugi, cu tricou până în talie 🙂

Obstacol: Procrastinarea, mai exact amânarea nejustificată.

Plan: Dacă vreau să nu mai amân trebuie să văd exact în ce moment al zilei aș putea alerga. Dimineața duc copilul la școală, program de birou 8-16, după ora 16 aș putea. Unde? Am în minte locul.  Rucsac cu echipament pregătit de seara, pus în mașină dimineața, ora 16,30 începe alergarea :). Singură? Da, singură, e greu să găsești pe cineva cu același program.

Acum că am făcut public totul, va trebui să mă țin de plan. Abia aștept să văd rezultatele, după ce trece luna :).

Dacă aveți nevoie de ajutor în testarea strategiei WOOP, vă stau la dispoziție, 0736.281.810. Succes!

 

 

 

Comments are closed.