Cum ne „păcălim” subconștientul?

N-am mai scris demult. De câteva zile mă gândesc. Pentru cine scriu de fapt? In primul rând pentru mine, e un mod de a-mi clarifica lucrurile și de a mă încărca sau descărca, nici nu știu. Oamenii zic că acționează uneori pentru alții, dar tot pentru ei o fac. Vor să simtă ceva, nici ei nu știu ce, dar vor să simtă. Nu e de ajuns că alții se bucură, ei vor bucuria lor. Cum o obțin? Cred că fiecare știm când ne e bine, după felul în care ne comportăm. Eu de exemplu cânt. Mi se întâmplă să nici nu realizez că mi-e bine, până în momentul în care mă surprind fredonând o melodie. Atunci mă opresc și mă întreb ce m-a determinat să fac asta.

E simplu când marile plăceri ale vieții sunt suficiente pentru ca tu  să cânți: o mâncare bună, dragostea cuiva, dansul, muzica, o carte. Dar când acestea nu sunt de ajuns, începe lupta. Lupta pentru a descoperi ce te împlinește, pentru a obține acel lucru și pentru a o lua apoi de la capăt.

Există oameni care fac multe și alții care se întreabă cum e posibil. Lucrurile sunt simple, când începi ceva nou ai nevoie de  multă energie pentru a acționa, apoi comportamentele devin un fel de automatisme și consumul e mult mai mic, de aceea poți foarte bine să începi altceva. Multe dintre acțiunile de zi cu zi nici nu realizăm că le facem, nu e nevoie să ne gândim la ele, și nici nu ne consumă prea mult din energie, motiv pentru care  trebuie să fim implicați și să facem în permanență lucruri noi. Altfel energia neconsumată în acțiuni eficiente și benefice se va consuma în acte de violență, in vicii, în comportamente care ne vor face să ne simțim neplăcut la un momentdat.

Am descoperit de curând o strategie, WOOP (Wish, Outcome, Obstacle, Plan),  dezvoltată după 20 de ani de cercetări în domeniul psihologiei pozitive, de către Gabriele Oettingen, care are la bază tehnica contrastării mentale. Cel care ne încurcă în atingerea obiectivelor este subconștientul. El are un orizont restrâns, acționează pe baza emoțiilor, dorințelor, obiceiurilor. El vrea să fii bogat, fericit, sănătos, dar nu înțelege de ce tu trebuie să consumi energie pentru asta. El vrea să ai fesierii tari, dar nu înțelege de ce trebuie să alergi. Contrastarea mentală îl ajută însă să priceapă și atunci te va lăsa să îți faci treaba. Prin vizualizare mentală, se leagă promisiunea de recompensă viitoare, de obstacolelele care trebuie depășite. Această idee a fost redusă la anumite schimbări concrete în creier. Contrastarea  mentală, atunci cand este combinată cu așteptări mari de succes duce la o mai mare conexiune neuronală între obstacol și recompensa viitoare. Astfel, alergatul devine mai puternic asociat cu sănătatea. Strategia WOOP le este extrem de utilă celor care se simt blocați și nu știu ce să facă. Aveți de parcurs 4 etape:

  1. Identificarea dorinței. Care este dorința ta? Identifică o dorință puternică de-a ta, care poate fi realizată cu eforturi rezonabile, in 4 săptămâni, de exemplu.
  2. Identifică care va fi cel mai plăcut aspect, în cazul în care dorința se împlinește, ce te va face să te simți cel mai bine. Imaginează-ți cum va fi atunci.
  3. Care este principalul obstacol, care ține de tine? Identifică ce te împiedică să îți realizezi dorința, ar putea fi o emoție, o credință irațională sau un obicei prost. Gândește-te bine și odată identificat obstacolul, analizează-l câteva minute, vizualizându-l.
  4. Ce se poate face pentru a depăși obstacolul? Fă un plan în acest sens.                                                                          Hai să luăm un exemplu concret.

Dorința: Eu vreau să alerg în fiecare zi, timp de o lună, începând de astăzi.

Cel mai plăcut aspect legat de asta: Port blugi, cu tricou până în talie 🙂

Obstacol: Procrastinarea, mai exact amânarea nejustificată.

Plan: Dacă vreau să nu mai amân trebuie să văd exact în ce moment al zilei aș putea alerga. Dimineața duc copilul la școală, program de birou 8-16, după ora 16 aș putea. Unde? Am în minte locul.  Rucsac cu echipament pregătit de seara, pus în mașină dimineața, ora 16,30 începe alergarea :). Singură? Da, singură, e greu să găsești pe cineva cu același program.

Acum că am făcut public totul, va trebui să mă țin de plan. Abia aștept să văd rezultatele, după ce trece luna :).

Dacă aveți nevoie de ajutor în testarea strategiei WOOP, vă stau la dispoziție, 0736.281.810. Succes!

 

 

 

Cum scapi de procrastinare?

Ce e procrastinarea? Vezi aici Ești un procrastinator?

Oamenii cu așteptări modeste de la viață procrastinează mai mult. Unii procrastinează în legătură cu temele școlare, cel mai probabil pentru că le consideră dificile, alții în legătură cu sănătatea lor, de exemplu cu începerea unui program de exerciții fizice, sau de hrănire mai echilibrată, asta pentru că nu sunt siguri că îl pot duce la bun sfârșit. Șomerii procrastinează în privința căutării unei slujbe, pentru că sunt descurajați de șansele de a fi angajați. Acești oameni, în timp, tind să creadă că vor fi pe veci neajutorați, fie pentru că au avut o primă slujbă care nu le-a adus succes, fie pentru că au avut o copilărie dură marcată de reguli stricte, impuse de familie sau de colegii de clasă, fie din alte motive. Deseori interiorizăm fixațiile dobândite în copilărie și le purtăm în noi mult timp după ce am plecat de acasă sau am părăsit curtea școlii. Percepția de sine învățată, devine astfel o profeție care se autoîmplinește. Așteptându-ne la eșecuri, le transformăm în certitudini. Ne ferim să facem schimbări și să ne străduim cu adevărat, iar rezultatul este și mai multă procrastinare.

Cum scăpăm de procrastinare? Stabilindu-ne obiective!

Fixarea de obiective, este cea mai bună soluție pentru combaterea procrastinării. Faceți din țelurile pe care vi le-ați propus, obiective cât mai provocatoare și mai pline de semnificație. Veți crește asfel motivația.

Etape în stabilirea obiectivelor, propuse de Piers Steel, doctor în Psihologie, cercetător și procrastinator  (https://procrastinus.com/)

„1. Reprezentați-vă obiectivele în termeni specifici, pentru a ști cu certitudine când anume vă propuneți să le atingeți. Ce anume trebuie să faceți în acest sens și până când? Inlocuiți „a face decontul de cheltuieli” cu „a strânge toate chitanțele, a le pune în ordine și a le înregistra până mâine la prânz”.

  1. Impărțiți obiectivele pe termen lung într-o serie de obiective pe termen scurt. Referitor la sarcinile deosebit de dificile, începeți prin a vă stabili un miniobiectiv pentru a elimina tensiunea motivațională de suprafață. De exemplu, dacă vă fixați ca scop parcurgerea primelor pagini dintr-o lectură obligatorie, foarte probabil veți sfârși prin a citi întregul text.
  2. Structurați-vă obiectivele în deprinderi cu desfășurare regulată, la același timp și în același loc. Predictibilitatea vă este aliatul de nădejde, deci luați un creion și notați-vă în program sarcinile recurente. Mai bine chiar, folosiți un marker permanent J.”

Inspirat din cartea „Arta de a (nu) pierde timpul”, de Piers Steel, doctor în Psihologie, cercetător, procrastinator 🙂

Aveți nevoie de ajutor în lupta cu procrastinarea? Sunați la 0736.281.810. Prin intermediul Asociației „Vreau să trăiesc liber”, beneficiați de consiliere gratuită. Succes!